Services

Services

Naast vele producten biedt Rouwette Autobanden ook gespecialiseerde diensten aan, waardoor u met een veilig gevoel op weg kunt. Hieronder treft u een overzicht aan van de door ons uitgevoerde diensten. Klik op een dienst indien u hier meer informatie over wilt.

Heeft u weleens meegemaakt dat uw stuur trilde tijdens het rijden? Bij hoge en/of juist bij lage snelheden? Dit is één van de tekenen dat uw wielen opnieuw moeten worden uitgebalanceerd.

Uitgebalanceerde wielen zijn over de hele omtrek even zwaar. Dit voorkomt dat uw auto bij een bepaalde snelheid gaat trillen of schudden en de ophanging onnodig wordt belast. Door uw wielen te laten balanceren voorkomt u een onstabiele wegligging en trillingen van uw stuur of dashboard. Ook gaat u onnodige slijtage tegen. Het bevordert dus niet alleen uw veiligheid en rijcomfort, maar bespaart u ook nog eens op de kosten.

Bij montage van nieuwe (andere) banden, moet de wielen altijd gebalanceerd worden. Dit geldt dus ook bij het wisselen van uw winterbanden en/of zomerbanden. Indien uw band voor bijv. een reparatie van de velg is geweest, dient de band-velgcombinatie ook opnieuw gebalanceerd te worden.

Wielen kunnen ook in onbalans raken door slijtage. De banden veranderen namelijk van vorm/gewicht door al het rijden, en moeten daarom af en toe opnieuw gebalanceerd worden. Ook kan het gebeuren dat een balanceergewicht is los geraakt.

Indien u nieuwe banden koopt bij Rouwette Autobanden of uw banden laat repareren of wisselen door ons, worden de wielen dan ook altijd gebalanceerd.

Wij slaan of plakken hierbij zink op de velg. Dit zink heeft een bepaald gewicht dat nodig is om de onbalans op te heffen. De positie van het zink word bepaald met geavanceerde computergestuurde apparatuur. Hiermee word het benodigde gewicht tot op de gram vastgesteld. Vervolgens meten we het wiel door om vast te stellen dat de band-velgcombinatie over de hele omtrek even zwaar is.

Smart Weight­
Hoe geavanceerder de auto en hoe groter de wielen, hoe gevoeliger deze is voor trillingen. Soms kan er ook sprake zijn van aanhoudende klachten. Dan is “gewoon” balanceren vaak niet meer voldoende. Ook hier kan Rouwette Autobanden u van dienst zijn.

Wij beschikken namelijk in beide vestigingen over een Hunter GSP9700 Road Force vibratiediagnosemachine. Deze balanceermachine kan, naast “gewoon” balanceren, nog veel meer. Deze machine bepaalt de balanceerwaardes aan de hand van het wielgewicht. In tegenstelling tot de meeste balanceermachines, waarbij de wielmaat het uitgangspunt is. Door deze “Smart Weight” techniek worden ook grote wielen zeer nauwkeurig gebalanceerd en is er vaak veel minder balanceergewicht nodig. Daarnaast kunnen wij vereiste balanceergewichten achter de spaken van uw velgen plaatsen, waardoor deze (bijna) niet zichtbaar zijn als de band-velgcombinatie op uw auto gemonteerd is.

Matchen
Perfectie bestaat niet, ook niet in de techniek. Geen enkele velg of band is volkomen rond. Een band-velgcombinatie kan daarom, naast onbalans, ook om andere redenen klachten geven. Bijvoorbeeld door een hoogteslag of krachtvariatie in de band of in de velg.

In tegenstelling tot andere apparaten, meet onze Hunter GSP9700 de hoogte- en zijslag balast. Door middel van een Roadfroce aandrukrol met een gewicht tot 635 kg word het rijden op de weg nagebootst. Dit is van belang omdat een hoogte- of zijslag die bij onbelast draaien optreedt, bij belasting helemaal kan wegvallen en andersom. Door het belasten van de band-velgcombinatie met de aandrukrol kan zowel hoogte- en zijslag tot op 0,05mm nauwkeurig gemeten en verholpen worden. Door kleine afwijkingen van de absolute rondheid van band en velg te ‘matchen’ontstaat de beste benadering van de ideale wielcombinatie. Hierbij monteren we bijvoorbeeld het hoogste punt van de velg onder het laagste punt van de band, waardoor de verschillen elkaar opheffen

Naast het meten van hoogte- en zijslag zijn wij ook in staat krachtvariatie of stijfheidsverschillen (harde en zachte plekken) in een band te detecteren. Optimalisatie vindt plaats door het punt waar de wangen en het loopvlak van de band onder belasting het minst doorbuigen te plaatsen daar waar de velg de kleinste diameter kent. Ook deze verschillen kunnen dus in veel gevallen verholpen worden door band en velg met elkaar te matchen.

Straight Track
Ten slotte kunnen wij middels onze geavanceerde apparatuur een zijwaarste krachtmeting uitvoeren en zo bepalen welke “gematchte” band-velgcombinatie op welke plek onder uw auto het beste werkt. Dus welke band bijvoorbeeld rechts-voor of links-achter het beste op zijn plek is. Dit “Straight Track systeem” voorkomt het trekken van uw voertuig naar een kant en optimaliseert de wegligging van uw auto.

Ook voor het balanceren van gesloten of “blinde” velgen (diverse Peugeot en Citroen-velgen zonder naafgat), motorwielen en (oldtimer-)spaakwielen kunt u bij Rouwette Autobanden terecht. Wij beschikken over een speciale balanceermachine voor motorwielen, waardoor wij ook deze wielen nauwkeurig voor u kunnen balanceren.

Spaakwielen worden bij ons gebalanceerd met behulp van speciale hulpstukken. Hierbij is het essentieel dat het wiel precies zo wordt opgespannen op het balanceerapparaat zoals het ook op de uw auto zit. Alleen op deze manier is een optimaal resultaat haalbaar.

Kortom: Wij balanceren uw wielen vakkundig en met behulp van proffesionele apparatuur, zodat u weer veilig op weg kunt.

Rouwette Autobanden biedt u de mogelijkheid uw banden te laten vullen met stikstof. Stikstof heeft bepaalde voordelen ten opzichte van gewone lucht. Banden die met stikstof zijn gevuld, blijven driemaal zo lang op spanning. Bovendien worden de banden minder snel warm. Ook slijten de banden minder snel, omdat de spanning constant blijft.

Doordat stikstof geen water bevat, kunnen de velgen niet gaan roesten. Vooral bij campers, caravans, aanhangwagens en trailers is stikstof een goede investering. Tegen een kleine vergoeding kunt u in de toekomst veel veiliger rijden.

Voor het vullen van uw banden met stikstof kunt u in onze vestiging in Kerkrade terecht!

De wielen van uw auto zijn door de fabrikant in nauwkeurig bepaalde standen geplaatst voor een prettig weggedrag en een minimale bandenslijtage. Maar na verloop van tijd kunnen er in deze wielstanden afwijkingen ontstaan. Daardoor is uw auto minder koersvast, dus minder veilig, en zullen de banden sneller en onregelmatig slijten.

Trekt uw auto naar een kant? Staat u stuur scheef? Of slijten uw banden scheef af? Allemaal tekenen dat uw auto waarschijnlijk moet worden uitgelijnd.

Ook na het vervangen van stuur-, fusee- en spoorstangkogels, draagarmen, schokdempers, wiellagers of andere werkzaamheden aan het onderstel van uw auto, dient de uitlijning opnieuw afgesteld te worden. Tevens is het aan te raden om uw auto te laten controleren na het rijden over een steen, door een diepe kuil of na het raken van een stoeprand. Een harde impact of aanrijding kan er namelijk voor zorgen dat uw wiel een klap krijgt, waardoor de wielstand kan gaan afwijken.

Tijdens het uitlijnen van uw auto wordt de wielophanging opnieuw afgesteld. Uw auto wordt met behulp van meerdere infraroodcamera’s exact opgemeten, waarbij de wielstanden en eventuele afwijkingen worden geregistreerd. Hierbij maken wij gebruik van zeer geavenceerde Hunter 3D uitlijnapparatuur.

Vervolgens wordt de wielophanging bijgesteld aan de hand van de officiele fabrieksspecificaties voor uw auto of aan de hand van uw eigen wensen. Afhankelijk van de mogelijkheden bij uw auto wordt de vooras of de voor- en achteras gesteld. Dit laatste wordt ookwel vierkant uitlijnen genoemd.

Daar ieder merk en type auto zijn eigen specificaties heeft, is kennis van zaken van groot belang. Nieuwe merken, modellen en type auto’s zijn namelijk aan de orde van de dag. Het correct uitlijnen van een voertuig is dan ook een specialisme. Ons personeel heeft diverse opleidingen gevolgt, beschikt over ruime ervaring en werkt met geanvanceerde apparatuur. Voor het uitlijnen van uw auto bent u bij ons dus aan het goede adres.

Naast het uitlijnen van uw auto kunt u ook bij ons terecht voor het uitlijnen van uw bestelwagen, de meeste camper-modellen, youngtimers en oldtimers. In onze vestiging in Klimmen beschikken wij over een uitlijnput in plaats van brug, waardoor wij ook uw verlaagde auto zonder problemen kunnen uitlijnen. Heeft u dus iets anders dan een “standaard” auto? Bel of kom langs, meestal kunnen wij u van dienst zijn.

Heeft u twijfels over de uitlijning van uw auto? U kunt bij ons terecht voor een eerlijk advies. Uitlijnen gebeurt bij ons op afspraak. Bel daarom even of kom langs, indien wij tijd hebben helpen wij u uiteraard direct.

Heeft uw auto een lekke band? Ook dan zijn wij u graag van dienst. Indien mogelijk repareren wij uw band. Het repareren van een band is alleen mogelijk indien de inrijding in het loopvlak zit. Is de wang of hiel van de band beschadigt, is reparatie vaak niet mogelijk en niet verstandig. De band dient dan vervangen te worden. Ook als er op een lege band is doorgereden is deze vaak niet meer te repareren vanwege interne beschadigingen. Stop daarom altijd zo snel mogelijk indien u een lekke band heeft!

Run-Flat banden vormen hierbij een uitzondering, op deze banden mag u nog maximaal 80 kilometer doorrijden, bij een snelheid van maximaal 80 km/h.

Een lekke band wordt door ons altijd gedemonteerd en grondig van buiten en van binnen geïnspecteerd, alvorens deze wordt geplakt.

Wij maken bij het repareren van een personenwagen- of bestelwagenband dus geen gebruik van een prop, waarbij de band uitsluitend vanaf de buitenkant (zonder demontage) wordt gerepareerd. Dit systeem van reparatie dient uitsluitend als noodoplossing bij personenwagenbanden en word toegepast indien u onderweg met een lekke band staat. Indien een prop in uw band geplaatst is, dient deze altijd alsnog vakkundig van binnenuit geïnspecteerd en gerepareerd te worden door een bandenspecialist.

Naast de reparatie van personenwagenbanden kunt u ook bij ons terecht voor reparatie van bijna alle soorten andere binnen- en buitenbanden, van kruiwagen- tot tractorband. Voor dergelijke reparatie bent u in beide vestigingen van harte welkom!

Heeft u thuis weinig opslagplaats of ligt uw tweede set banden in de weg? Misschien vind u het slepen met uw banden en velgen zwaar of gewoon vervelend? Ons bandenhotel biedt uitkomst!

Naast het wisselen van zomer- en winterbanden, kunt u ook voor de opslag van uw banden bij ons terecht. Losse banden, maar ook banden op velg, kunt u laten opslaan in ons “bandenhotel”. Uw banden worden dan bij de vestiging van uw keuze opgeslagen en het daarop volgende seizoen gewisselt. Mocht u ze nodig hebben, hebben wij ze dan ook snel bij de hand. Indien u uw banden bij ons opslaat, ontvangt u van ons een ontvangstbewijs met daarop alle gegevens m.b.t. uw banden en hun conditie. Indien mogelijk wordt uw bandenset alvast klaar gemaakt voor de volgende wissel.

Uiteraard zijn uw banden bij ons verzekert tegen diefstal en brand.

Voor het wisselen van uw zomer- en winterbanden bent u bij ons van harte welkom.

Of u nu van plan bent winterbanden aan te schaffen, losse winterbanden heeft of over een tweede set (winter)banden en velgen beschikt, wij helpen u graag. Ook kunnen wij lichtmetalen velgen leveren die geschikt zijn voor winterse omstandigheden en uw tweede set uitrusten met geschikte bandenspanningssensoren/TPMS-sensoren.

Indien uw banden door ons gewisseld worden, adviseren wij deze altijd te laten balanceren alvorens wij ze terugplaatsen op uw auto. Dit geldt ook voor vaste bandvelgcombinaties, dus als de band niet van de velg is geweest. Dit om trillingen en onbalans in de bandvelgcombinatie te voorkomen. Mocht dit niet wenselijk zijn, kunt u dit uiteraard aangeven.

Op de zijkant van uw banden staat een heleboel informatie, waaronder uw bandenmaat. Maar welke cijfers en letters geven de bandenmaat aan? En wat betekenen deze cijfers en letters eigenlijk? Hieronder ziet u welke informatie de bandenmaat vormt en welke overige informatie bij de keuze van (nieuwe) banden van belang is.

Bandmaat = 245 / 45 R 17  99H
Bandmaat = (bandbreedte) / (hoogte/breedteverhouding)  R  (velgdiameter in inches)

Bandenmaten geven dus, naast de bandenmaat en de bandconstructie, ook het draagvermogen van een band weer. Deze “Load Index” (LI) wordt gedefenieerd als de maximum toegelaten belasting die door een gewicht op een band mag worden uitgeoefend. Zo betekend een Load Index van 99 dat de band maximaal 775 kg kan dragen bij een correcte bandenspanning en maximum snelheid. De Load Index van een band moet de daadwerkelijke aslast van het voertuig afdekken.

Tevens wordt een snelheidscondering aangegeven op de zijkant van uw band. Deze snelheidsindex (SI) geeft de maximale toegelaten snelheid van een band aan bij een correcte bandenspanning en belasting. Met een snelheidsindex H mag maximaal 210 km/h gereden worden. Deze maximum snelheid dient hoger te zijn dan de maximumsnelheid van uw voertuig.

Naast bovenstaande aanduidingen hebben sommige banden een pijl voor de draairinchting (rotation) of een binnen- en/of buitenkant vermelding op de zijkant van de band staan. Dit betekent dat de banden zo gemonteerd moeten worden zodat ze de aangegeven kant op draaien of zodat e binnen- en buitenkant overeenkomen met de binnen- en buitenkant van de auto. Alleen op die manier kan de band optimaal werk verrichten. Dit type montage-aanwijzingen hangen nauw samen met het profiel van de betreffende band, zoals een richtingsgebonden of assymetrisch profiel. Foute montage kan tot onvoorspelbaar stuurgedrag en zelfs onveilige situaties lijden. Ook bij uw APK-keuring word hier op gelet!

De juiste bandenspanning is van groot belang om veilig en comfortabel in uw auto te rijden. Een band presteert alleen maximaal als deze voor voldoende stabiliteit en draagkracht zorgt. De bandenspanning is hierbij van cruciaal belang. Daarom adviseren wij de bandenspanning om de 4 weken te controleren. Bij intensiever gebruik, zoals een lange rit, een hoge snelheid of een zware lading, is een extra controle aan te bevelen. Vergeet ook niet om regelmatig uw reservewiel te controleren!

De juiste bandenspanning voor uw auto is meestal terug te vinden in de klep van de tankdop, in het portier of in het instructieboekje van uw auto. De autofabrikant kan een afwijkende spanning adviseren bij zware belasting of volle bepakking. Hou hier rekening mee als u bijvoorbeeld op vakantie gaat.

Natuurlijk kunt u ook contact met ons opnemen of de spanning door ons laten controleren. Ook voor de controle van banden gevuld met stikstof kunt u bij ons terecht!

In Nederland zijn winterbanden nog niet verplicht. In een groot aantal andere landen inmiddels wel. Sommige landen hebben een vaste periode waarin winterbanden verplicht zijn, in andere hangt dat af van het winterse weer. Dan moet je dus in ieder geval bij sneeuw, ijs of gladheid op winterbanden rijden.

In de meeste Europese landen geldt het sneewvlok-symbool als indicatie dat uw banden winterbanden zijn. Banden met dit symbool gelden dus wettelijk gezien als winterband. In sommige landen volstaat de vermelding M+S nog steeds, deze vermelding zal echter steeds vaker vervangen worden door het sneeuwvloksymbool.

In veel landen bent u (deels) aansprakelijk voor een schade als u bij winters weer op zomerbanden rijdt. Er is immers minder grip op de weg. Hierdoor is de remweg langer en kan de auto gemakkelijker in een slip raken. Ook is er de kans op een verkeersboete.

Het niet gebruiken van winterbanden (of sneeuwkettingen) terwijl dat wel verplicht is, heeft niet alleen een boete tot gevolg, maar kan ook gevolgen hebben voor de aansprakelijkheid. De wetgeving en de boete verschilt per land.

Voor de exacte wetgeving per land verwijzen wij u dan ook graag naar: www.debandenwisselweken.nl of www.anwb.nl

Op deze sites vindt u een actueel overzicht van de belangrijkste wet- en regelgeving m.b.t. winterbanden en sneeuwkettingen per land.

Veilig op weg

Rouwette Autobanden is een VACO gecertificeerd autobandenservicebedrijf gevestigd in Kerkrade en Klimmen. Wij staan bekend om onze deskundigheid, eerlijk advies en persoonlijke service. Moderne apparatuur en goed gemotiveerd en geschoold personeel dragen hieraan bij.